Żywa lekcja historii - uczniowie klas 2b, 3b i 4b przenieśli się w czasy średniowiecza

Data: 20.02.2025 r., godz. 15.47    411
Żywa lekcja historii - uczniowie klas 2b, 3b i 4b przenieśli się w czasy średniowiecza

Z inicjatywy naszej nauczycielki historii – pani Anety Miętek 18 lutego 2025 uczniowie klas, które realizują rozszerzenie z historii,  mieli okazję uczestniczyć w  Mazowieckim Projekcie Żywej Historii. Ta niezwykła lekcja historii pozwoliła im poczuć klimat dawnych czasów. Tematem wydarzenia było przyłączenie Mazowsza do Polski, a całość odbyła się w formie interaktywnych zajęć, łączących wiedzę z zabawą. Dzięki różnorodnym aktywnościom każdy mógł zaangażować się w historię w sposób praktyczny, co sprawiło, że nauka stała się o wiele ciekawsza.

Wykład o Mazowszu

Pierwsza część zajęć miała charakter teoretyczny. Pan Daniel, edukator prowadzący lekcję, przez dwie godziny opowiadał o historii Mazowsza - jego kulturze, polityce i roli w Królestwie Polskim. Uczniowie dowiedzieli się o książętach mazowieckich, ich relacjach z sąsiednimi ziemiami oraz o kluczowym momencie wcielenia Mazowsza do Korony w XVI wieku.

Aby lepiej zrozumieć  temat, uczestnicy wcielali się w historyczne postacie i odgrywali kluczowe wydarzenia, próbując zrozumieć, jakie decyzje musieli podejmować dawni władcy.

Escape room i zagadka z pierścieniami

Po wykładzie przyszła pora na sprawdzenie zdobytej wiedzy w praktyce. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy i na zmianę uczestniczyli w dwóch historycznych wyzwaniach.

Pierwsza grupa zmierzyła się z escape roomem, w którym musiała rozwiązać serię zagadek, by wydostać się z zamkniętego pokoju pełnego średniowiecznych tajemnic. Uczniowie musieli wykazać się nie tylko znajomością faktów historycznych, ale także sprytem i umiejętnością logicznego myślenia.

W tym samym czasie druga grupa próbowała rozwikłać zagadkę dotyczącą zniknięcia pierścieni i tajemniczej śmierci kasztelana, inspirowaną legendą o Żółtej Damie. Uczniowie analizowali dostępne dowody, czytali zeznania podejrzanych, próbując dojść do prawdy. Rozwiązanie tej łamigłówki wymagało nie tylko wiedzy historycznej, ale też umiejętności pracy w grupie i dedukcji.

Po pewnym czasie grupy zamieniły się miejscami, dzięki czemu każdy uczestnik mógł spróbować swoich sił w obu atrakcjach.

Pojedynki na miecze

Na zakończenie zajęć na uczniów czekało najbardziej emocjonujące wyzwanie - walka na miecze. Wcielając się w średniowiecznych wojowników, uczniowie mogli sprawdzić swoje umiejętności w pojedynkach, które dostarczyły mnóstwa emocji i świetnej zabawy.

Pod czujnym okiem organizatorów uczestnicy ćwiczyli podstawowe techniki walki. Odbył się turniej rycerski, w którym każdy mógł zmierzyć się ze swoim kolegą lub koleżanką. Rywalizacja była zacięta, ale jednocześnie przyjazna - najważniejsza była dobra zabawa i doświadczenie ducha średniowiecznych czasów.

Dzięki tej niezwykłej lekcji uczniowie poznali historię swojego regionu. Praktyczne podejście do nauki sprawiło, że zdobyta wiedza na długo pozostanie w ich pamięci, a samo wydarzenie było niezapomnianym przeżyciem.
K.Wachowiak, F. Surwiłło, K.Michalak ( uczniowie klasy 2b)

Żywa lekcja historii - uczniowie klas 2b, 3b i 4b przenieśli się w czasy średniowiecza
Żywa lekcja historii - uczniowie klas 2b, 3b i 4b przenieśli się w czasy średniowiecza, foto nr 1, Żywa lekcja historii - uczniowie klas 2b, 3b i 4b przenieśli się w czasy średniowiecza, foto nr 2, Żywa lekcja historii - uczniowie klas 2b, 3b i 4b przenieśli się w czasy średniowiecza, foto nr 3, Żywa lekcja historii - uczniowie klas 2b, 3b i 4b przenieśli się w czasy średniowiecza, foto nr 4, Żywa lekcja historii - uczniowie klas 2b, 3b i 4b przenieśli się w czasy średniowiecza, foto nr 5,